Tehniskie jautājumi

Paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt eļļas līmeni motora karterī.

Noslāpēt motoru, atvērt motora pārsegu, izvilkt mērstieni, noslaucīt to ar lupatiņu, lai tas būtu sauss, ielikt atpakaļ un izņemt vēlreiz. Eļļas līmenim jābūt starp minimālo un maksimālo mērstieņa atzīmi. Nepieciešamības gadījumā eļļas daudzumu var papildināt caur ielietni

Paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt šķidruma līmeni dzeses sistēmā.

Ja ir izplešanās trauks, tad dzesēšanas šķidruma līmenim jābūt starp izplešanās trauka atzīmēm “min” un “max”, bet, ja izplešanās trauka nav, tad 10 mm virs radiatora caurulītēm (aukstam motoram). Vajadzības gadījumā antifrīza līmenis dzesēšanas sistēmā ir jāpapildina. Vēlams to darīt, kad motors ir auksts, jo sistēma ir zem spiediena. Ja ir nepieciešamība atvērt dzesēšanas sistēmu, kad motors ir karsts, tad uz vāciņa vajag uzlikt lupatu un vērt vaļā pamazām, lai neapplaucētos.

Paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt bremžu šķidruma līmeni.

Bremžu sistēmas šķidruma tvertne gandrīz vienmēr atrodas iepretī vadītāja bremžu pedālim. Uz tās sienām ir divi mietiņi – minimālais un maksimālais līmenis. Nepieciešamības gadījumā bremžu šķidrumu var papildināt ar tādas markas šķidrumu, kas norādīts automobiļa lietošanas rokasgrāmatā (bieži vien arī uz tvertnes vāciņa).

Pārbaudīt šķidruma līmeni logu mazgātāju tvertnē un ieslēgt stikla tīrītājus dažādos režīmos, pārbaudīt to darbību.

Logu mazgātāju tvertni var atrast pēc simbola .

Gandrīz visās automašīnās logu tīrītāju slēdzis atrodas stūres stieņa labajā pusē (simetriski brīdinājuma signālu slēdzim). Režīmi:
1) intervāls (reizēm ar maināmu frekvenci),
2) nepārtraukts mērens režīms,
3) nepārtraukts ātrs režīms,
4) stikla mazgāšanas režīms,
5) aizmugurējā loga tīrīšanas režīmi: intervāls, nepārtraukti un mazgāšana (ja automobilis aprīkots ar aizmugurējā loga tīrītāju).

Paskaidrot, kā pārbaudīt gaisa spiedienu riepās, paskaidrot pārāk liela vai pārāk maza gaisa spiediena negatīvās sekas.

Spiedienu mēra ar ierīci, ko sauc par MANOMETRU. Normāls spiediens ir divas atmosfēras. Palielināts gaisa spiediens izraisa skrejceliņa vidusdaļas, bet nepietiekams – ārmalas pastiprinātu dilšanu.

Palielināts spiediens izraisa saķeres laukuma ar ceļa virsmu samazināšanos, kā rezultātā palielinās bremzēšanas ceļš, pagriezienos palielinās sānslīdes iespējamība, novērojama akvaplanēšana pat pie relatīvi neliela ātruma.

Ja riepā ir nepietiekams gaisa spiediens, deformējas riepas profils, paaugstinās materiāla temperatūra, atslāņojas kords.

Trantsporta aprīkojuma pārbaude

 

  1. Riepu protektors

Minimālais riepas protektora zīmējuma augstums:

  • vasaras riepām – 1,6 mm
  • ziemas riepām – 4,0 mm; līdz indikatoram

Ziemas riepu ekspluatācijas laiks ir no 1. decembra līdz 1. martam.

Ziemas riepas var atšķirt pēc protektora zīmējuma – tas ir rupjāks ne kā vasaras riepām, tajās var būt iestrādātas radzes, lai palielinātu saķeri ar slidenu ceļa virsmu. Uz ziemas riepu sānu virsmas ir indeksi “S”, vai arī “M + S”, tas nozīmē, ka riepas domātas lietošanai ziemas apstākļos vai, otrā gadījumā lietošanai uz dubļainiem ceļiem. Iespējams, ka uz riepām būs cits apzīmējums vai simbols, kurš norādīs, ka tās var lietot ziemas apstākļos (piem., sniega pārslas attēls, “allseason”,”winter” utt.). Radžotās riepas aizliegts lietot no 1. maija līdz 1. oktobrim.

Jāpaskaidro protektoru nodiluma indikatora atrašanās vieta un funkcijas (atrodas starp protektora blokiem, informē par kritisko nodiluma pakāpi).

Jāpaskaidro bīstamība, kas rodas braucot ar riepām, kurām nodilis protektos (samazinās saķere, pie mazāka braukšanas ātruma sākas akvaplanēšana, palielinās bremzēšanas ceļa garums).

  1. Gaisa spiediens riepās

Gaisa spiedienu riepās mēra ar manometru. Vieglajiem automobiļiem tas parasti mēdz būt no 1,8 līdz 2,5 atmosfēras. Protams, šie lielumi var būt savādāki. Tie ir atkarīgi no automobiļa (automobilis tas ir sarunvalodā, bet pareizi ir automašīna vai transportlīdzeklis) konstrukcijas, riepu konstrukcijas, kā arī no ekspluatācijas īpatnībām.Pie palielināta spiediena riepām pastiprināti izdilst vidusdaļa, samazinās brauciena komforts (riepa neamortizē ceļa virsmas nelīdzenumus), samazinās kontaktlaukums ar ceļa virsmu, mainās automobiļa vadāmība, Ja spiediens riepās ir pārāk mazs, tad pastiprināta dilšana notiek to ārējām malām, grūtāk ieturēt taisnvirziena kustību (automobilis “peld” pa ceļa virsmu), pasliktinās automobiļa vadāmība, aplielinās rites pretestība un palielinās iespēja kādā bedrē pārplēst riepu vai deformēt riteņa disku. Ja spiediens ir pazemināts tikai vienā no riepām, tas palielina sānslīdes rašanās iespējamību bremzējot, bet, ja priekšējā riepā, tad automobili “velk” uz to pusi, kurā ir riepa ar pazeminātu spiedienu.

  1. Riteņa maiņa
  2. a) Vispirms jāieslēdz avārijas apstāšanās signāls, jāizliek avārijas apstāšanās zīme, no automobiļa jāizņem nepieciešamie instrumenti (riteņu atslēga, domkrats, pretripošanas klucīši) un rezerves ritenis;
  3. b) Jāliek izkāpt pasažieriem;
  4. c) Jānoņem dekoratīvais disks;
  5. d) Stāvbremzei jābūt iedarbinātai, lai nodrošinātu automobili no izkustēšanās (lai novērstu automašīnas izkustēšanos), jānovieto automobiļa pretējā pusē pretripošanas klucīšus. Tie jāpieliek pie priekšējā riteņa, nepieļaujot automobiļa izkustēšanos virzienā uz priekšu un pie aizmugurējā, nepieļaujot tam izkustēties (tā kustību) uz aizmuguri;
  6. e) Jāpieliek domkrats, nedaudz to nospriegojot;
  7. f) Jāatbrīvo riteņa skrūves;
  8. g) Jāpaceļ ar domkrata palīdzību automobilis nepieciešamajā augstumā (ja automobilis liekas nestabils, tad domkrats jānovieto uz stabilāka pamata, piemēra – koka dēlītis);
  9. h) Jāatskrūvē riteņu skrūves līdz galam, tad nomaina riteni;
  10. i) Jāuzliek rezerves ritenis, un tas jāpieskrūvē;
  11. j) Jāatbrīvo domkratu, jāpieskrūvē riteņa skrūves līdz galam;
  12. k) Sakārto instrumentus.:)))))
  13. 4. Eļļas spiediena signālspuldze

Brīdina par eļļas spiediena krišanos eļļošanas sistēmā. Motora darbības laikā šī signālspuldze degt nedrīkst. Ja tas notiek, nekavējoties motors jāizslēdz, lai neradītu tā bojājumus.

  1. Strāvas sprieguma signālspuldze

Brīdina par nepietiekamu spriegumu, kas nodrošina akumulotora baterijas uzlādi. Motora darbības laikā šī signālspuldze degt nedrīkst. Ja tas notiek, tad nepieciešams noslāpēt motoru un noskaidrot bojājuma iemeslu.

  1. Bremžu sistēmas bojājumu signālspuldze

Iedarbināta stāvbremze, bremžu šķidruma trūkums bremžu sistēmā, bremžu šķidruma noplūde bremžu sistēmā, bremžu uzliku nodilums, utt. Dažādu marku automobiļiem šī signālspuldze var brīdināt par atšķirīgiem bojājumiem. Ja tā iedegas braukšanas laikā, tad transportlīdzekli jācenšas pēc iespējas ātrāk apturēt. Bremzēšanu jāveic laideni.

  1. Tālās gaismas signālspuldzes

Brīdina par to, ka automobilim ir ieslēgtas tālās gaismas.

  1. Dzesēšanas sistēmas signālspuldze

Brīdina par dzēšanas šķidruma pārkaršanu. Dzesēšanas šķidruma darba tempertūra ir 95o – 115oC. Ja signālspuldze iedegas, tad nekavējoties jāaptur transportlīdzeklis un jāizslēdz motors. Vizuāli jānovērtē bojājumi.Nedrīkst atvērt dzesēšanas šķidruma vāciņu pārkarsušam motoram, jo iespējama applaucēšanās ar tvaiku. Šī signālspuldze var iedegties gadījumā, ja ir nepieciešams papildināt dzesēšanas šķidrumu.

  1. Dzesēšanas šķidruma līmenis

Lai pārbaudītu dzesēšanas šķidruma līmeni, bieži pietiek ar vizuālo kontroli. Dzesēšanas šķidruma izplešanās traukam ir divas atzīmes “min” un “max” (iespējams arī “cold” vai “hot”, arī “full” vai “low”), šķidruma līmenim jābūt starp šīm atzīmēm. Papildināt var pielejot attiecīgo šķidrumu vai arī destilētu ūdeni, vai ūdeni bez minerālvielām. Papildināšanu veic aukstam motoram. Nedrīkst atvērt dzesēšanas šķidruma vāciņu pārkarsušam motoram, jo iespējama applaucēšanās ar tvaikiem. Dzesēšanas šķidruma darba tempertūra ir 95o – 115o C

  1. Motora eļļas līmenis

Eļļas tausts un eļļas uzpildes aizgrieznis parasti ir atšķirīgā spilgtā krāsā., lai vieglāk būtu atrast. Lai mērījumi būtu precīzi, transportlīdzeklis jānovieto uz horizontālas virsmas. Motoram jābūt darba tempertūrā. Pēc noslāpēšanas dažas minūtes jāpagaida, lai eļļa notecētu atpakaļ karterī. Jāizvelk tausts un jānotīra ar sausu lupatiņu vai salveti. Eļļas tausts jāievieto atpakaļ līdz galam. Izvelkot taustu jāpaskatās uz iegravētajām atzīmēm (parasti vajadzīgais segments ir rievots vai kā citādi izcelts). Ja eļļas līmenis ir zem minimālās atzīmes vai tikai nedaudz virs, tad ir nepieciešams papildināt eļļas daudzumu motorā. To dara ar nelielām devām, katru reizi pārbaudot eļļas līmenī atkārtoti.

  1. Bremžu šķidruma līmenis

Bremžu šķidruma līmeni kontrolē vizuāli. Līmenim ir jābūt starp atzīmēm “min” un “max”. Iespējams, ka par bremžu šķidruma trūkumu norādīs bremžu sistēmas bojājumu signālspuldze. Bremžu šķidrums ir indīga viela, ja nokļūst uz rokām nekavējoties jānomazgā.

  1. Ārējās apgaismes ierīces

Ārējo apgaismes ierīču slēdži dažādām automobiļu markām var atšķirties, bet tos viegli atrast pēc simboliem:

gabarītlukturi (priekšā balti, aizmugurē sarkani)

tuvās gaismas (balti)

tālās gaismas (balti)

priekšējie miglas lukturi (balti)

aizmugurējie miglas lukturi (sarkani)

virzienrādītāji (dzelteni)

stāvgaismas (priekšā balti, aizmugurē sarkani)

avārijas gaismas signalizācija (dzelteni)

  1. Pārbaudīt šķidruma līmeni logu mazgātāju tvertnē un ieslēgt stikla tīrītājus dažādos režīmos, pārbaudīt to darbību.

Logu mazgātāju tvertni var atrast pēc simbola.
Gandrīz visās automašīnās logu tīrītāju slēdzis atrodas stūres stieņa labajā pusē (simetriski brīdinājuma signālu slēdzim). Režīmi :

1) intervāls (reizēm ar maināmu frekvenci),

2) nepārtraukts mērens režīms,

3) nepārtraukts ātrs režīms,

4) stikla mazgāšanas režīms,

5) aizmugurējā loga tīrīšanas režīmi: intervāls, nepārtraukti un

mazgāšana       (ja automobilis aprīkots ar aizmugurējā loga tīrītāju).

 

  1. Paskaidrot kontroles mēraparātu nozīmi.

 

Akumulatora izlāde. Nenotiek akumulatora uzlāde, kad motors darbojas.

Eļļas spiediens karterī. Eļļas spiediens (līmenis) karterī ir par mazu.

Dzesēšanas šķidruma temperatūra. Normāla motora darba temperatūra ir 85-95°C.

Bremžu sistēmas bojājumi. Visticamākie iemesli – zems bremžu šķidruma līmenis vai nodilušas bremžu uzlikas.

Ieslēgta stāvbremze. Dažām automobiļu markām un  var būt apvienotas vienā spuldzītē.

Kustība aizliegta, ja pēc motora iedarbināšanas uz paneļa deg kaut vai viena sarkana signālspuldze.